Zeven redenen voor jouw liefde voor leren

Zeven redenen voor jouw liefde voor leren Geodomein

Wij houden van leren. In deze column geven wij je zeven belangrijke redenen waarom jij je liefde voor leren opnieuw zou mogen ontdekken.

Terwijl computers steeds meer taken van ons overnemen en mensen bang zijn dat hun baan zal worden overgenomen door diezelfde computer, leven we ook in de meest geweldige tijd in de menselijke geschiedenis. Want dit is de tijd dat we kunnen doen wat we ècht leuk vinden. Omdat we de rest over kunnen laten aan computers. Omdat die computers goed zijn in berekeningen en logica, terwijl wij mensen juist uitblinken in redeneren en verbeelding.

Is leren leuk?

Wij vinden van wel. Als je eenmaal iets vindt waar je echt in geïnteresseerd bent, dan is het juist leuk om er meer over te leren en gaat dat moeiteloos. Je gaat er dan meer over uitzoeken, opzoeken en uitproberen – je doet dan meer dan alle huiswerkopdrachten van al je docenten uit het verleden bij elkaar opgeteld.

Mensen die een liefde voor leren hebben zijn gemotiveerd om nieuwe vaardigheden of kennis te verwerven of voort te bouwen op bestaande vaardigheden of kennis. Ze voelen zich goed wanneer ze nieuwe dingen leren, hoewel ze soms gefrustreerd raken wanneer het materiaal uitdagend is.

De voordelen van het liefhebben om te leren tijdens de schooljaren zijn duidelijk: studenten die van leren houden, houden meer van schoolwerk en ontvangen positieve feedback van leerkrachten en ouders. Maar de voordelen van deze kracht reiken veel verder dan alleen bij het afstuderen en gaan ook door tijdens het werkzame leven en zelfs tot aan ons pensioen. Een liefde voor leren kan namelijk ook waardevol zijn op oudere leeftijd, omdat het een cognitieve achteruitgang kan voorkomen.

Verschillende onderzoeken suggereren dat individuen die in staat zijn om later in hun leven interesses te ontwikkelen en te behouden, waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk gezonder zijn dan hun minder betrokken collega’s (Krapp & Lewalter, 2001 of Renninger & Shumar, 2002). Dat het belangrijk is om te leren wat je leuk vindt is te lezen in het onderzoek van Covington (1999): ‘Caring about learning: The nature and nurturing of subject matter appreciation.’ Ook staat er in te lezen dat studenten eerder zullen waarderen wat ze leren en meer zullen genieten van het prestatieproces als ze hun einddoelen bereiken en het onderwerp van persoonlijk belang vinden.

Alles bij elkaar zien wij zeven redenen voor de liefde voor leren:

1.Leren is leuk – Geloof ons. Als je eenmaal iets vindt dat je interesseert, wordt het waanzinnig leuk om er meer over te leren. Zoals onze CEO Roosmarijn in haar boek ‘You are a Genius’ beschreef – wat hier te bestellen is-: “ik besloot op mijn achttiende dat ik alleen nog maar wilde leren wat ik interessant vond om te leren”. De reden waarom velen van ons zo’n vervelende associatie met leren hebben is doordat we op school dingen moesten leren die we oersaai of super moeilijk vonden. Het werd ons nog opgedrongen ook. Wij prikkelen mensen graag om zich verder te verdiepen in datgene wat hun interesse wekt. Wat het dan ook is. Dan gaan we op zoek naar daar waar hun passie (verscholen) ligt.

2.Leren maakt je interessanter – Hoe meer je weet, hoe meer je erover kunt praten. Slim zijn is sexy en aantrekkelijk als je er tenminste niet mee loopt te pochen. Het is fijn als je mee kunt praten in een gesprek en handig als je een kaartenbak aan interessante feiten en weetjes hebt die je kunt delen met je vrienden, collega’s en kennissen. Maar leren betekent ook het leren luisteren en waarderen wat de andere persoon zegt. Sociale vaardigheden zijn net zo goed een product van leren als technische vaardigheden.

3.Leren maakt rijker – Hoe meer je leert, hoe meer je potentieel kunt verdienen. Leren geeft je de vaardigheden die je op de markt kunt gebruiken. Omgekeerd, als je meer vaardigheden ontwikkelt, zullen er meer mogelijkheden voor je ontstaan. En hoe meer tools je hebt, hoe meer je toegerust bent om een kans te grijpen wanneer die zich voordoet.

4.Leren geeft antwoorden – Kennis bevrijd je van onwetendheid en ellende. Soms zitten we vast in onze omstandigheden, simpelweg omdat we geen idee hebben wat we moeten doen om eruit te komen. Soms leidt dit ook tot een slachtofferrol. Wij kunnen ons dan laten leiden door dit leed… Maar we kunnen dit leed ook gebruiken voor groei en ontwikkeling, door betekenis en waarden aan deze ervaringen te verbinden. Zodat we begrijpen waarom het gebeurd is en er lering uit kunnen trekken.

5.Leren kan je gezonder maken – Als er iets is wat Roosmarijn met name de afgelopen 1,5 jaar persoonlijk heeft geleerd is het dat leren tot een meer fitte en gezonde levensstijl kan leiden. In haar geval leerde ze over de wetenschap of kunst van het leven; de Ayurveda. Ze leerde dat er verschillende consultatie-types zijn en dat voeding die voor de ene mens goed is niet persé goed is voor de ander. Zo leerde ze juiste voeding en leefstijl te vinden die voor haar werkt. Als team merken we dat ze fitter en vrolijker is.

6.Leren houd je jeugdig – Wij zien een verband tussen nieuwsgierigheid en levendigheid. Mensen die blijven leren en nieuwsgierig blijven, lijken gewoon zo jeugdig en uitbundig. Daarnaast geloven wij echt dat de dood begint daar waar je stopt met leren. Nieuwsgierigheid en fascinatie verjongen de ziel. Waarom? Nou, als je nieuwsgierig bent naar de wereld en het gevoel hebt dat er nog veel meer fascinerende informatie is die je nog niet hebt ontdekt, dan ben je gebrand om het onderste uit de kan van het leven te halen.

7.Tot slot. Leren zit in onze genen – Het hele idee van het menselijk brein is om het te gebruiken. Wij mensen zijn gemaakt om te leren. Van geboorte tot dood en sinds de agrarische en industriële revolutie tot aan de huidige informatierevolutie. En zo verder tot de toekomst in naar het internet der dingen (Internet of Things, IoT), kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) en zo verder. Steeds hebben wij mensen geprobeerd om onze omstandigheden te verbeteren en onze ideeën te manifesteren. Onze hersenen zijn nog steeds de krachtigste machine, zonde om ze niet te gebruiken.

Leren om maar te leren, voor het leren…

Maar ‘leren om het leren’ is het andere uiterste. Wij hebben diverse met name hoogopgeleide mensen zien worstelen met zichzelf. Steeds maar weer een nieuwe opleiding. “Pas als ik die opleiding gedaan heb dan kan ik mezelf neerzetten als expert ….” De waarheid is dat die expertstatus nooit komt als je niet van je zelf houdt en niet in jezelf gelooft.

Daarom vinden wij de balans tussen persoonlijke ontwikkeling en vakinhoudelijke ontwikkeling zo belangrijk. Zoals Theo Budding, één van de deelnemers van ons jaarprogramma ‘Verandering Realiseren’ hier vertelt dat hij eigenlijk helemaal geen verandering wilde realiseren en toen dacht: “eigenlijk is het wel eens goed als ik echt aan mezelf ga werken en me niet alleen maar in de techniek verder ga verdiepen”. Zo werd het voor hem leren over zichzelf.

En wat is er nou mooier dan iets leren over jezelf. Zodat je elke dag weer een mooie versie van jezelf kan zijn en jouw bijdrage kan leveren aan deze bijzondere wereld.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top