Informatie- en organisatievertaler

De eerste maand van geodomein zit erop. Het was een feestje. Alle eerste keren die er bij horen, het maken van de eigen keuzes, het doen wat goed voelt, het harde werken met een concreet tastbaar doel met zichtbare resultaten. Allemaal. De openingsactie was een succes. Met veel plezier heb ik de eerste twee gratis quickscans al mogen uitvoeren. De eerste betrof een interviewreeks over de metadata en het Geoportaal van de provincie Overijssel en had als doel inzicht te krijgen in de klanttevredenheid. Het waren open gesprekken waar goede ideeën uitkwamen. Voor de tweede interviewde ik een ondernemer over complexe plannen voor een artikel in een huis-aan-huiskrant.

Ik ben veel op pad en krijg van diverse relaties te horen dat ze vinden dat mijn bedrijf goed zichtbaar is in de sociale media en dat ze de geodomein website professioneel vinden. Fijn! Wat opvalt is dat men mij ondanks deze reacties plaatst dáár waar men mij van kent. Sommige mensen kennen me van geografie, anderen van geo-informatie. Bepaalde mensen kennen me als communicatiestrateeg of journalist, anderen zien me als organisator of informatiemanager. Voor de één heb ik een NGO-etiketje, terwijl de ander mij nog kent van toen ik bij een beursgenoteerd bedrijf werkte.

Op zich maakt mij dat helemaal niet uit. Om Thomas Edison te citeren: “I never did a day’s work in my life, it was all fun!” Al die zaken heb ik verwerkt in mijn bedrijf, in mijn bedrijfsnaam en in de iconen van mijn bedrijfslogo. En in mijn pitch licht ik dit ook steeds toe. geodomein staat voor: 1) geografie & geo-informatie, 2) organisatie & samenwerking, 3) media & communicatie en 4) informatiemanagement. Toch valt op dat het lijkt of mensen die me kennen in bepaalde hokje, me ook in dat hokje in hun hoofd lijken te houden. Ondanks de eerdergenoemde en geprezen zichtbaarheid. En dat is toch zonde!

Wellicht dat de boodschap van de andere pijlers nog niet helemaal geland is en wil ik sneller dan snel. Of misschien moet ik wel een satéprikker halen door de vier pijlers. Want het valt mij op dat ik wel steeds iets vergelijkbaars doe, in welke hoek ik ook zit: ik vertaal. Ik vertaal wetenschappelijke naar populaire informatie en complexe bedrijfsinformatie naar een te communiceren boodschap. Binnen organisaties vertaal ik tussen afdelingen of tussen techneuten en beleidsmensen. Tussen organisaties vertaal ik ten behoeve van samenwerking. Ik vertaal informatiebehoeften die zijn ontstaan vanuit verschillende werk- en bedrijfsprocessen naar informatievoorziening. En ik vertaal projecten uiteindelijk naar doelen, met bijbehorende tijdsplanningen en risicoanalyses. Kortom, ik ben eigenlijk informatie- en organisatievertaler. Misschien moet ik me vanaf nu ook zo gaan noemen?! Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll naar top