Hoe je een mini-verandering realiseert

Verandering realiseren is hot, dat bleek wel toen ik een berichtje op LinkedIn plaatste over mijn eigen verandering en dit 22.000 keer bekeken werd en mijn mailbox ontplofte (waarvoor dank :-) het leidde tot leuke gesprekken).

Alhoewel we als mens over het algemeen niet van verandering houden willen we allemaal wel iets veranderen. Wat wil jij veranderen? Misschien wil jij je gezonder voelen of wil je gelukkiger zijn?

2020 staat voor de deur. Daarom doop ik november om tot verandermaand


Bij veranderingen hebben we het al snel over het ontwikkelen van nieuwe goede gewoontes. We verwachten dan dat als we dat nieuwe gedrag een tijdje volhouden we dat dan meteen op de automatische piloot elke dag kunnen en gaan doen. Mooi bedacht maar de praktijk is weerbarstiger. Dus, nee, ik ben echt niet van de ene op de andere dag gestopt met koffie, alcohol, vlees, suiker en gestart met om 5 uur opstaan, yoga, meditatie en lekker in mijn flow zitten. Dit ging met heel veel mini-veranderingen achter elkaar.

Het klinkt verdomd aantrekkelijk om voortaan alle taken op de automatische piloot uit te voeren. OMG ik zou dit graag doen voor alles wat ik niet leuk vind: de was, schoonmaken, administratie, instructie geven en allerlei steeds weer herhalende taken. Helaas kan dat niet. Gewoontes werken zo niet.

Dr. Benjamin Gardner, senior onderzoeker in sociale en gezondheidspsychologie van het King’s College London definieert ‘gewoontes’ als: aangeleerde acties die automatisch worden geactiveerd wanneer we de situatie tegenkomen waarin we die acties herhaaldelijk hebben gedaan. Gewoontes zijn dus een soort van leren. Door een gewoonte te vormen bevrijdt jouw brein je geest om andere dingen te doen zonder het met ons te overleggen. Kijk, daar is de automatische piloot.

“Gewoontes zijn dus een soort van leren. En ik hou van leren.”


Gewoonten zijn ook routine. Maar niet alle routines worden gewoonten. We willen dat iets moeiteloos gaat. Om te ontdekken welke van de dingen die we doen geschikt zijn om gewoontes te worden komen we op mijn favoriete vraag, de waarom vraag: “Waarom doen we wat we doen?”

Laten we het even afpellen.

Een gewoonte is een impuls om gedrag te vertonen met weinig of geen bewuste gedachte. En als je die gewoonte niet kunt uitvoeren dan voelt dat ongemakkelijk. Bijvoorbeeld als je je handen niet kan wassen als je naar de wc bent geweest.

Een routine is een gedrag dat vaak wordt herhaald. In tegenstelling tot een gewoonte, voelt het overslaan van een routine niet slecht. En je moet er dus goed bij nadenken, want anders kan je het gemakkelijk vergeten. Dus het is logisch dat je iets als de was opvouwen of schoonmaken gemakkelijk kunt vergeten. (Ik hoop dat mijn man ook meeleest…).

Alhoewel een routine voor de één noodzaak is, voelt het voor de ander als verstikkend. Dat komt omdat we allemaal anders zijn. In ons Jaarprogramma Verandering Realiseren geven we onze adviezen daarom op maat aan de deelnemers. Want een creatief persoon die nooit iets af maakt, zal intuïtief of misschien zelfs impulsief starten met een nieuw sportschool jaarabonnement. Terwijl iemand met talent voor details en feiten, die niet goed is in starten, liever eerst alle consumenten referenties af zal struinen voor die zich aanmeldt voor een proef.

Als ik reflecteer op hoe ik mijn veranderingen heb gerealiseerd dan is het allerbelangrijkste dat ik slechts één verandering per keer doorvoer. Dus niet èn afvallen en meer sporten èn vroeger naar bed. Maar een succesvolle uitvoering hangt ook af van je talent. Voor mij als creatieveling is het bijvoorbeeld beter om in 1 keer te stoppen (zolang het één simpele verandering is die goed te overzien is) terwijl het voor iemand met talent voor timing beter is om diezelfde mini-verandering nog op te splitsen in micro-voornemens.

Zo stapte ik van de ene op de andere dag in de ‘5am-club’ maar adviseerde ik een executive coachklant toen hij ook bij de club wilde om te beginnen met het voornemen en dan steeds de wekker 5 minuten vroeger te zetten. Want als het lukte om 5 minuten eerder op te staan dan kon die andere 5 minuten ook wel. Hij voelde vanzelf waar zijn natuurlijke ritme lag. De truc was dat we zijn wens hebben vertaald naar een eerste stap die zo mini was zodat hij dacht: makkie, dat kan ik wel. In zijn geval bleek zijn ritme bij 6am te liggen. Dus het is ook belangrijk om iets wat je bedacht hebt eerst uit te proberen en er niet een mega hoge lat van te maken die je jezelf hebt opgelegd. Want dan ligt falen op de loer.

Tja wat moet je hier mee?

We worden al gebombardeerd met goede raad. Mediteer elke dag. Wees mindful. Ga meer staan of fietsen achter je bureau. Drink minder koffie en alcohol. Eet minder vlees en vis. Stop met geraffineerde suikers. Stop met overwerken. En ga zo maar door. De zelfhulpboeken business floreert en ook bij overheidsorganisaties en bedrijven waar ik kom zie ik de eendaagse Mindfulness cursusaankondigingen in het genderneutrale toilet hangen. Ze brengen ongetwijfeld fijne adviezen en inspirerende voorbeelden. Maar er is niet veel nodig om inspiratie in frustratie te veranderen.

Verandering realiseren gaat niet van de ene op de andere dag. Daarom hebben wij bij Geodomein een jaarprogramma Verandering Realiseren, zodat de verandering de tijd krijgt om een routine te worden. En in sommige gevallen (na meer dan 66 dagen) ook een gewoonte. Ook jij kunt meedoen. Maar als jij deze column goed gelezen hebt en je een jaarprogramma een te grote stap vindt en behoefte hebt aan een micro-voornemen, doe dan mee met de online groepsmentoring Mini-Verandering Realiseren. Daarin help ik jou persoonlijk met jouw mini-verandering. Je vindt de link in de reacties.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top