Op beurzen en congressen hoor ik de laatste tijd steeds vaker: “jij bent toch diegene van die LinkedIn-berichten en columns?” En tot twee keer toe heb ik al te horen gekregen: “Ik had je veel groter geschat!” Grappig dat het hebben van een mening en een bepaalde sociale media-uitstraling blijkbaar bepaalde verwachtingen scheppen qua lengte.

Ik vind LinkedIn inderdaad belangrijk voor mijn zakelijke netwerk en ben daar regelmatig op te vinden. Verder twitter ik uit naam van mijn bedrijf en onderhoud ik een bedrijvenpagina op Facebook. En natuurlijk heb ik daarnaast een bedrijfswebsite. Hierop publiceer ik mijn columns en verzamel ik nieuws uit de werkvelden waarin ik actief ben. Maar het gebruik van social media is voor mij een middel maar geen doel op zich. Alhoewel ik momenteel wel een opdracht uitvoer als ‘gohstwriter’ voor sociale media, dus dat is in dat geval dan wel weer een doel.

Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik bij het schrijven van mijn businessplan uitgebreid nagedacht op welke wijze het sociale web kan bijdragen aan de doelen van mijn bedrijf en de wijze waarop sociale media binnen mijn ondernemingsstrategie passen. Voor mijn doelstellingen vond ik het bijvoorbeeld niet nodig om iets met Instagram of Pinterest te doen (alhoewel ik wel altijd een fotokiosk serie plak bij mijn column), of iets met YouTube of Vimeo (ik presenteer weinig, ik ben liever in interactie met een groep in een workshop). Andere sociale media platforms hou ik in de gaten om te kijken of de middelen die ik gebruik het doel dienen en andersom. Onder andere met dank aan Google Analytics.

De meeste bedrijven weten wel dat social media grote kansen biedt, maar de stap naar het doen is nog niet altijd even snel gemaakt. Het sociale web kan geweldig helpen bij het verbeteren van diensten, producten en proposities. Het handig inzetten van dit soort middelen begint bij luisteren en monitoren. Waarover spreekt je doelgroep? Daarna komt het communiceren. Eerst misschien eenzijdig, maar daarna vooral de interactie, dat maakt het nu juist zo krachtig. Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze er geen tijd voor hebben. Gemiste kans als je het mij vraagt, want het goed inzetten kan juist tijd besparen omdat nieuws wat je interessant zou kunnen vinden ‘als vanzelf’ jouw kant op komt. En klanten weten je makkelijk te vinden in plaats van dat jij hen moet zoeken.

Door de komst van internet en de sociale media zijn mensen steeds vluchtiger in het lezen van berichten. Weinig mensen nemen nog de moeite om rustig een boek helemaal uit te lezen. –fijn dat ik je aandacht tot hier aan toe nog steeds heb! – Toch is er volgens mij nog steeds behoefte aan het ergens lid van zijn, ergens bij horen. Vroeger met de verzuiling wist een ieder dankzij zijn afkomst precies wat hij/zij zou stemmen, naar welke clubs gegaan zou worden en welke televisiegids er op de mat zou vallen. Tegenwoordig is dat niet meer. Toch zijn we zoekende naar gelijkgezindheid, erkenning en herkenning. En soms juist naar tegenovergestelde meningen, om onze eigen mening mee aan te scherpen. Daarom geloof ik dat er steeds ruimte is voor nieuwe platforms en binnen platforms nieuwe mogelijkheden om met elkaar in contact te komen. Zo kunnen mensen met trots uitdragen dat ze ergens bij horen. Waar wil jij bij horen?

column 12 LinkedIn meisje