Geoportaal succesvol lancerengeoportaal kaarten geodomein

Web GIS stappenplan

De lancering van een nieuw geoportaal, web GIS, of ander geo-gerelateerd software product. Veel geo-afdelingen hebben er mee te maken. Dit kan zijn omdat de oude niet meer voldeed. Of omdat er te veel verschillende systemen waren die nu worden vervangen door één systeem. Wellicht is het in jouw organisatie nieuw dat kaarten geserveerd gaan worden in een geoportaal. In deze column vind je een stappenplan voor een succesvolle lancering.

Georegister lanceren

Feitelijk lanceer je een geoportaal door het -na de uitgebreide tests in je testomgeving- ‘online te zetten’. Je kijkt of alles werkt. Werken de linkjes? Is het portaal intern goed te benaderen? Mogelijk worden delen ook extern geserveerd. Als alles werkt zit jouw werk er op. Of toch niet? Het is de moeite waard om ook na te denken over hoe je het geoportaal lanceert. Zie het als de lancering van de nieuwe CD van je favoriete artiest. Hoe doen zij dat en wat kunnen wij daar van leren?

CD release

Hoe een CD release gaat, hangt erg af van de artiest. De lancering van de CD van Adele is waarschijnlijk weinig mensen ontgaan. Maanden vooraf werd er over gepraat. Er werd veel gespeculeerd, met name over hoe goed die zou zijn en of de CD de vorige zou overtreffen. En toen de CD was uitgebracht werd er vervolgens weer heel veel over gesproken. Dit omdat Adele niet wilde dat haar muziek op YouTube en streamingdiensten zoals Spotify zou komen. Ze wilde dat mensen ècht de CD zouden kopen. Er ontstond veel commotie. Later vertelde ze in een zeer exclusief interview met Graham Norton dat ze dat beter niet had kunnen doen.

Wat kunnen wij hier van leren?

  • Maak vooraf heel duidelijk dat je iets gaat lanceren. Zorg dat iedereen er over praat en maak het spannend.
  • Zorg dat iedereen de datum van de lancering kent. Organiseer er een evenement om heen.
  • Besef dat het goed als er over je product gepraat wordt. Of dat nu positief of negatief is, is eigenlijk minder relevant! Er over praten betekent dat het leeft.
  • Communiceer naar de afnemers van je product dat je naar hen geluisterd hebt en vertel wat je er mee gedaan hebt.

Vier lessen

Vier lessen die we leren van Adele. Wellicht denk je ‘maar hoe dan’? Of je zegt ‘dat kun je toch niet met elkaar vergelijken, dat is heel anders’. Of ‘doe niet zo overdreven, doe maar gewoon.’ Nee. Ik zeg nee. Niet gewoon doen. Als je wilt dat een ander jouw product bijzonder en bijzonder goed vindt, presenteer het dan ook zo. Want waarom hebben jullie er voor gekozen om een geoportaal of web GIS te lanceren? Omdat het een heel goed manier is om je kaarten te presenteren? Ben je trots op het nieuwe portaal? Laat dat dan ook zien aan je gebruikers!

Maak het spannend

Uiteraard hebben jullie al goed nagedacht over de datum van de lancering. Want je bent gewend software door te testen met deadlines. Zorg in dit geval ook dat het echte live gaan ruim van te voren gecommuniceerd wordt. Vraag de afdeling communicatie indien gewenst om hulp. Zij zijn gewend een boodschap als een mooi cadeautje te verpakken. Maak het spannend! Nieuwsgierigheid is een mooie drijfveer. Prikkel de potentiële gebruiker.

Geoportaal live lanceren

Maak een bijzonder moment van de lancering van het geoportaal. Organiseer er een evenement omheen. Met een goed evenement kun je nieuwe gebruikers aantrekken, je zichtbaarheid in de organisatie of markt vergroten en je collega’s betrekken. Je kan er mensen mee activeren, iets leren, verbinden of inspireren. Of gebruik het om jullie ideeën met gebruikers en andere betrokkenen te toetsen! Je kunt een wethouder vragen om het portaal te lanceren met een druk op een knop. Of lanceer het portaal, door een hele zaal mensen tegelijk een eerste instructieworkshop te geven. Of organiseer een markt waarbij je elke kaart op je portaal visueel vertaalt in een marktkraampje van iedere opdrachtgever van de betreffende kaart. Dit schept betrokkenheid.

Gebruikers praten over je geoportaal

Moet het geoportaal perfect zijn? Moeten de kaarten erop perfect zijn? Nee dat hoeft niet. Zorg er voor dat de beleving goed is. Dat de techniek werkt. En dat je van te voren getest hebt wat de beleving is door de inzet van een testpanel met vertegenwoordiging van verschillende gebruikers. Geef aan dat je graag gebruikerservaringen hoort. Zorg voor een laagdrempelige feedback. Dit kan zijn een Q & A, een telefonische helpdesk, of een inloopspreekuur. Luister goed. Besluit tot een korte (!) enquête. Of overweeg om als geo-afdeling zelf een uurtje samen te gaan bellen met gebruikers. Bedenk van te voren enkele vragen en zorg voor een open vraag, bijvoorbeeld: “heb je een tip hoe wij ons portaal kunnen verbeteren?” Laat je verrassen door de gesprekken.

Vertel wat je met feedback hebt gedaan

Met feedback kun je je systeem verbeteren. Maar denk eens aan het jaarlijkse medewerkertevredenheidsonderzoek. Of de enquête die je ontvangt, nadat je op vakantie bent geweest. Heb jij daar een hekel aan? Vul je ze liever niet in? Word je al moe bij het idee? Mogelijk komt dit omdat je niet ziet dat er wat met je antwoorden wordt gedaan. Uiteraard doe je wat met feedback. Maar -en dat is bijna belangrijker- laat dan ook zien aan de gebruikers dat je wat met hun feedback doet! Feedback geeft vertrouwen en geeft opening voor verdere optimalisering van gebruikerservaringen.

Tips?

Dit zijn vier belangrijke ingrediënten voor het succesvol lanceren van een geoportaal. Heb jij nog andere of betere tips voor het lanceren van een geoportaal? Heb je een geoportaal, web GIS of ander software product gelanceerd en wijze lessen voor andere organisaties? Laat het hieronder weten in het commentaarscherm!